یزدفردا "رييس سابق دانشگاه الزهرا گفت:صدا و سيما بايد خجالت بكشد كه از بيت‌المال مصرف شخصي مي‌كند. صدا و سيما از محضر ملت بايد عذرخواهي كند و بي‌طرفانه و شرافتمندانه مثل يك عنصر ملي در خدمت مردم باشد و از رفتاري كه آمريكا مي‌پسندد دست بردارد.

به گزارش خبرنگار ايلنا،زهرا رهنورد در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مطالبات زنان گفت: مطالبه حضور یک وزیر زن در کابینه نه تنها خواسته مطلوب بلکه خواسته‌اي بسیار کوچک است.
وی افزود: ما معتقد به شایسته سالاری در كابينه هستيم بنابراین از میان زنان و مردان بايد شايسته‌ترين‌ها انتخاب شوند.
رهنورد همچنین خواستار رفع برخي ابهامات از قانون اساسی شد و افزود: جامعه زنان خواهان آن است ابهاماتی که در قانون اساسی مانند تفسیر کلمه رجال وجود دارد،صورت گیرد.

همسر موسوی افزود: در زمان تدوین قانون اساسی رجال به مفهوم شخصیت‌های برجسته آورده شد اما در سال‌های بعد به معنی مردان تلقی و تفسير شد و ما امروز خواهان ان هستیم که این ابهام رفع شود.
وی همچنین با اشاره به جمعیت 34 میلیون نفری زنان در جامعه گفت: دولت آینده باید لایحه‌ای بدهد که نیمی از نمایندگان مجلس زن باشند.
رهنورد همچنین در خصوص کنوانسیون‌های بین المللی گفت: من کنوانسیون رفع تبعیض را توصیه می‌کنم و البته علما و روشنفکران بايد قبل از اجرایی شدن آن را بررسی کنند.
همسر نخست وزیر دوران دفاع مقدس همچنین تاکید کرد: رییس‌جمهور آینده با اولویت‌های زیادی از جمله اولویت‌های اقتصادی، اولویت آزادی قلم و اندیشه، بحث زنان و استقلال دانشگاه روبرو است.

وی افزود: دانشگاه امروز کمتر می‌تواند برای خود تصمیم بگیرد و گشت‌های امنیتی و گيت ورودی دانشگاه از مشکلات دیگر دانشگاه است.
رییس سابق دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به زندانی و ستاره‌دار شدن دانشجويان گفت: در زمان انقلاب نیز با فهرستی از دانشجویان زندانی روبرو بودیم.
وی همچنین تاکید کرد: دانشگاه باید آزاد باشد و در تمام تصمیمات خود از جمله استخدام اساتید، تحقیقات و پژوهش‌ها آزادی خود را حفظ کند.
رهنورد همچنین با اشاره به مشکلات جوانان گفت: در تئوری جدیدی گفته می‌شود باید به قاره ششم توجه شود. قاره ششم سرزمینی از زیر آب بیرون آمده نیست بلکه ذهن ، فکر، اندیشه و خرد انسانی است که اگر به این دنیای مجازی توجه کافی شود دیگر شاهد آن نخواهیم بود که جوانان خواسته‌های خود را در آن سوی آب‌ها جستجو کنند.
رهنورد افزود: چطور می‌توانید برای جوانان و زنانمان تعیین کنید چه لباسي بپوشند و چگونه رفتار کنند؟ من مطمئن هستم که فشارها واکنش ایجاد می‌کند. اگر به جوانان و زنان‌مان اعتقاد داشته باشیم، مسلما رفتار مطلوبی را از آنها می‌بینیم.

رهنورد در پاسخ به وضعيت دانشجويان ستاره‌دار بعد از راي آوردن موسوي گفت:‌ من و موسوي به استقلال دانشگاه اعتقاد داريم و معتقديم كه بايد دانشجويان داراي آزادي بيان و انديشه باشند و معتقديم كه ستاره خوب است اما براي آسمان نه براي دانشجويان.
وي با تاكيد بر اينكه ما با ستاره‌دار شدن دانشجويان و همچنين زنداني سياسي به طور مطلق مخالفيم، خاطر نشان كرد: زنداني سياسي بايد آزاد شود البته من موضوع زندانيان سياسي را مورد بررسي قرار دادم و متوجه شدم كه تعداد دانشجويان سياسي بسيار كم است اما همان تعداد كم هم ننگ است.
وي با بيان اينكه بايد دانشجويان در فضاي آزاد بتوانند صحبت كنند، خاطر نشان كرد: اعتماد به انسان‌ها،‌ وطن‌پرستي و شرافت ملي جوانان بسيار مهم است و اوج وطن‌پرستي به شمار مي‌رود.

رئيس سابق دانشگاه الزهرا در پاسخ به سوالي پيرامون تسخير سفارت آمريكا و انحلال دولت موقت گفت:‌ اين فصلي از رفتار سياسي ملت ما بود كه در آغاز دارايي‌هاي ما را بلوكه كرده بودند و تسليحاتمان را به ما نمي‌دادند و اين باعث تسخير لانه جاسوسي توسط دانشجويان شد.
رهنورد با تاكيد بر اينكه الان قطعاَ سياست بين‌المللي و خارجي ما ماجراجويي نخواهد بود، تصريح كرد:‌ ما به تعامل با تمام جهان در صورتي كه به امنيت ملي و منافع ملي ما احترام بگذارند معتقديم و كشورهاي منطقه،‌اروپا و آمريكا هر كدام كه به منافع ملي ما احترام بگذارند در سياست خارجي ما محكوم نخواهند بود.
رهنورد در پاسخ به سوالي درباره حقوق اقليت‌ها گفت: ما هويت ايراني داريم و به آن افتخار مي‌كنيم و اقليت‌ها هم بخشي از اين هويت هستند كه بايد قابل احترام باشند و فرهنگ و زبان آنها مورد توجه و پذيرش قرار گيرد.

وي با اشاره به بيانيه موسوي درباره اين موضوع يادآور شد: اقليت‌ها مثل ساير ملت ما ايراني هستند و همه ما زير چتر ايرانيت قرار داريم.
همسر كانديداي دوره دهم رياست جمهوري در پاسخ به سوال دانشجويي مبني بر اظهارات موسوي كه در بابل گفته بود من زندان‌بان نيستم كه دانشجويان را آزاد كنم، گفت: اين اظهارات به اين معناست كه من كسي را زنداني نكرده‌ام و معلوم است كه در كل مخالف اين زنداني‌ كردن‌ها است و ديگران كه زنداني كرده‌اند بايد تنبيه شوند.
وي افزود: شما به اصلاح‌طلب بودن ميرحسين موسوي ضمن پايداري به اصول اعتقاد داشته باشيد.
رهنورد در ادامه به اصلاح ساختارهاي اداري اشاره كرد و گفت: وضعيت بروكراسي اداري بايد سامان داده شود و فساد اداري هم ريشه‌كن شود.
وي درباره بيانيه مشترك كانديداهاي اصلاح‌طلب و روابط آنها گفت: در جريان اصلاح‌طلبي كانديداها صميمي هستند،‌كروبي،‌موسوي و رضايي با هم دوست هستند و آتش‌بيار معركه فقط صدا و سيما است.

وي در ادامه خطاب به صدا و سيما گفت: صدا و سيما بايد خجالت بكشد كه از بيت‌المال مصرف شخصي مي‌كند. صدا و سيما از محضر ملت بايد عذرخواهي كند و بي‌طرفانه و شرافتمندانه مثل يك عنصر ملي در خدمت مردم باشد و از رفتاري كه آمريكا مي‌پسندد دست بردارد.
وي در پاسخ به اظهارات يكي از دانشجويان حامي احمدي‌نژاد در عرصه سياست خارجي و اينكه ما براي گرفتن حقمان سيلي هم مي‌خوريم‌،‌گفت: از كسي كه طرفدار حضرت زهرا و علي است تعجب مي‌كنم كه به من تهمت غرب‌گرايي مي‌زند.

رهنورد در ادامه گفت: اينكه آدم سياست‌هاي غلط بين‌المللي و ماجراجويي خود را پاي اهل‌بيت بگذارد بزرگترين خيانت است.
همسر كانديداي دوره دهم رياست جمهوري گفت: طبع قدرت مشخص است و همانند اژدهايي است كه نبايد آن را به حال خود رها كرد. اين بدان معنا است كه ngoها، احزاب و گروه‌ها موقعيت نظارتي را در دولت‌ها داشته باشند.
وي در پاسخ به اين سوال كه روابط آمريكا و ايران به چه سرانجامي خواهد رسيد و در خصوص اين مساله كه آمريكا نمي‌تواند هيچ غلطي كند، اظهار داشت: اينكه آمريكا هيچ غلطي نمي‌تواند بكند ربطي به روابط ما ندارد و هرگز نبايد بتواند بر عليه ما غلطي كند. ما با تمام وجود در خاك‌ريز اول در مقابل آنان كه عليه ايران تجاوز مي‌كنند مي‌ايستيم اما معتقديم بايد روابط و مناسبات خود را با جهان و از جمله آمريكا طوري برقرار كنيم كه منافع ملي ما محفوظ باشد.
وي با تاكيد بر اينكه ما ملت شرافتمندي هستيم و حرف‌هايي داريم، و هر كس آنها را قبول نداشته باشد، مشكلي نداريم، يادآور شد: دشمن ابدي و اصلي ما اسرائيل است اما با سرزمين‌ها و دولت‌هاي ديگر چنانچه منافع ملي ما را قبول كنند، گفت‌وگو مي‌كنيم.

وي در واكنش به اظهارات يكي از حاميان احمدي‌نژاد مبني بر عدم سازش با آمريكا گفت: پس چرا براي اوباما نامه نوشته‌اند و سفير فرستادند. پس چرا پالس‌هاي پيدا و پنهان را مي‌دهند. همه ما يك آرمان داريم و موفقيت ايران در همه زمينه‌ها مطابق اسلام را مي‌خواهيم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا